bericht 1 / 143 volgend bericht >

Samenvatting Tweede INVESTIGATE PH Rapport

Tweede rapport van de onafhankelijke internationale onderzoekscommissie naar mensenrechtenschendingen in de Filippijnen

Het tweede rapport van INVESTIGATE PH onderzoekt aanhoudende mensenrechtenschendingen in de Filippijnen, gepleegd door staatsagenten en mogelijk gemaakt door het veiligheidsbeleid van de regering-Duterte. Het rapport benadrukt een aanhoudend, heersend gebrek aan effectieve binnenlandse rechtsmiddelen voor deze misbruiken.

Het rapport is het tweede in een reeks van drie van INVESTIGATE PH. Een eerste rapport, uitgebracht in maart 2021, documenteerde de intensivering van de politieke repressie sinds het juni 2020 rapport (A/HRC/44/22) van het VN-Bureau van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten (OHCHR); traceerde  hoe de Anti-Terrorism Act (ATA) van juli 2020 en de National Task Force to End Local Communist Armed Conflict (NTF-ELCAC) institutionele mechanismen verschaften om de mensenrechtenschendingen te vergemakkelijken; en sloeg alarm over het gebrek aan binnenlandse rechtsmiddelen om misbruiken echt aan te pakken.

Door de staat aangestuurd politiek geweld is blijven escaleren, maar gemeenschappen en families weigeren om te zwijgen. Dit rapport belicht drie aspecten van staatsterreur in de Filippijnen: een oorlog tegen arme mensen onder het mom van anti-drugsoperaties, een oorlog tegen afwijkende meningen en een oorlog tegen de Moro People.

Drie aandachtsgebieden uitgelicht:

  1. Er is nog steeds een gebrek aan genoegdoening voor misbruik door staatsagenten, en de Filippijnse Nationale Politie (PNP) blijft de rechtsgang belemmeren. De politie verdoezelt routinematig de omstandigheden van moorden in anti-drugsoperaties, intimideert families en potentiële getuigen en belemmert de controle van de meeste moorden door het ministerie van Justitie.
  2. De strijdkrachten worden meer aangemoedigd om andersdenkenden te doden. Politie en soldaten executeren nu politiek andersdenkenden op een manier die vergelijkbaar is met buitengerechtelijke executies bij anti-drugsoperaties. De NTF-ELCAC van Duterte, de ATA van juli 2020 en in toenemende mate het rechtssysteem hebben niet alleen deze moorden gefaciliteerd, maar ook de repressie geïnstitutionaliseerd die het maatschappelijk middenveld in grote lijnen schaadt, van vermeende communisten tot kerken en al lang bestaande democratische instellingen.
  3. Militaire actie in Mindanao bestendigt het geweld tegen en verankert de marginalisering van de Moro-gemeenschappen, met gestage militaire hulp van de Verenigde Staten.  Militaire operaties in Mindanao, als onderdeel van de door de VS gesteunde "War on Terror", zijn er niet in geslaagd onderscheid te maken tussen burgers en strijders, en veroorzaakte ook massale ontheemding van Moro-gemeenschappen. Het overheidsbeleid negeert de behoeften van ontheemden en ondermijnt het zelfbeschikkingsrecht van de Moro-gemeenschappen. Amerikaanse militaire hulp, evenals militaire steun van andere landen, is medeplichtig aan de mensenrechtenschendingen.

Methode van onderzoek

Het rapport is gebaseerd op getuigenissen en geverifieerde informatie van bronnen, waaronder overlevenden, familieleden van slachtoffers, mensenrechtenadvocaten met persoonlijke kennis van de gevolgen van staatsgeweld en een getuige-deskundige over autopsies (1). Een juridisch team heeft gerechtelijke dossiers en andere relevante documenten beoordeeld. Interviews werden rechtstreeks via telefoon en online video afgenomen, waardoor INVESTIGATE PH's commissarissen, subcommissarissen en teams van gegevensverzamelaars en onderzoekers een bulk van momenteel beschikbaar bewijsmateriaal konden verzamelen en analyseren.

In september 2021 zal een eindrapport worden uitgebracht, dat samenvalt met de 48e reguliere zitting van de VN-Mensenrechtenraad, waarop Hoge Commissaris Bachelet een mondelinge update zal geven over de mensenrechtensituatie in de Filippijnen.

Context

De anti-drugsoperaties van de regering-Duterte hebben op beruchte wijze geresulteerd in de moord op duizenden stedelijke arme mensen door de politie. Staatsrepressie van andersdenkenden, waaronder buitengerechtelijke executies van mensenrechtenverdedigers, vakbondsleden en inheemse leiders, is tijdens de COVID-19-pandemie geïntensiveerd, met voorrang voor een reactie van het leger boven de volksgezondheid, en de goedkeuring van de bovengenoemde ATA. Het gerechtelijk apparaat is in toenemende mate medeplichtig aan het onderdrukken van regeringscritici en mensenrechtenverdedigers. Bovendien heeft Duterte de decennialange "War on Terror" in Mindanao doen escaleren, met ernstige gevolgen voor met name de Moro-gemeenschappen.Op 14 juni 2021 verklaarde de vertrekkende aanklager van het Internationaal Strafhof (ICC), Fatou Bensouda, dat de schaamteloze bloedige anti-drugsoperaties van de politie in de Filippijnen kunnen neerkomen op een "misdaad tegen de menselijkheid", en beval een ICC-onderzoek aan.

Het OHCHR meldde in juni 2020 dat hun kantoor tussen 2015 en 2019 ten minste 208 buitengerechtelijke executies van mensenrechtenverdedigers, juridische professionals, journalisten en vakbondsleden had gedocumenteerd in verband met hun werk (2). Volgens de Alliance for the Advancement of People's Rights (Karapatan) was dit aantal in december 2020 gestegen tot 376 gevallen van geregistreerde buitengerechtelijke politieke moorden en nog eens 488 gevallen van poging tot moord (3).

Meer dan 400.000 inwoners van Marawi werden in 2017 ontheemd door militaire acties, en 25.300 gezinnen – bijna 127.000 personen (4) – moeten nog toestemming krijgen voor hun terugkeer. Sinds 2017 hebben de VS meer dan $ 300 miljoen aan militaire hulp toegezegd ter ondersteuning van de opstandbestrijdingsoperaties van Duterte, met name door middel van oorlogvoering vanuit de lucht en bewaking (5). Sinds 2015 heeft de VS meer dan 765 miljoen dollar aan vliegtuigen, schepen en ander militair materieel gedoneerd aan de Filippijnse regering, die voornamelijk worden gebruikt voor Mindanao en binnenlandse operaties (6).

Conclusies

Filippijnse veiligheidstroepen plegen buitengerechtelijke executies en belemmeren de rechtsgang. Met ingang van juni 2021 heeft de Filippijnse nationale politie (PNP) ermee ingestemd om slechts 53 dossiers (7), van de meer dan 7.000 officieel erkende sterfgevallen tijdens drugsoperaties, over te dragen aan het ministerie van Justitie voor onderzoek, en blijft de richtlijnen van het Hooggerechtshof trotseren (8).

De moordmachine die in de oorlog tegen de armen werd geperfectioneerd, keert zich nu tegen mensenrechtenverdedigers en politieke tegenstanders van het overheidsbeleid. In "tokhang"-achtige invallen hebben politie en leger in Negros, Panay en Zuid-Tagalog boerenleiders, gemeenteraadsleden, leraren, advocaten, artsen, boerenleiders, mensenrechtenverdedigers, vakbondsleden, inheemse leiders en stedelijke arme organisatoren buitengerechtelijk vermoord in hun eigen huis of op weg naar of van hun werk. De schadelijke gevolgen van repressie zijn nu wijdverbreid in het maatschappelijk middenveld. Het rechtssysteem draagt bij aan het onderdrukken van afwijkende meningen, zowel door de wet geschikt te maken om mensenrechtenschendingen te vergemakkelijken, als door er niet in te slagen om wettelijke bescherming af te dwingen.

Bij militaire operaties in Mindanao in naam van de "War on Terror" is geen onderscheid gemaakt tussen burgers en strijders. Mortiervuur, artillerievuur en luchtbombardementen zijn door hun aard vormen van oorlogvoering zonder onderscheid, vooral wanneer ze worden gebruikt in dichtbevolkte gebieden door burgers. Dit zijn de primaire wapens die in 2017 in Marawi City werden gebruikt en blijven de wapens bij uitstek in de oorlogsvoering van de staat in andere Moro-gemeenschappen, met Amerikaanse militaire steun. Dergelijke acties zijn in strijd met het internationaal humanitair recht. Amerikaanse en andere buitenlandse regeringen die wapens, inlichtingen en training leveren, zijn ook in strijd met het internationaal humanitair recht. Deze oorlog tegen het Moro-volk maakt inbeslagname van land mogelijk van de bewoners die ontheemd blijven in kampen en in de huizen van familieleden, en ontkent het recht op zelfbeschikking van het Moro-volk.

Aanbevelingen

Aan de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties:

  • Maak de regering van de Republiek der Filippijnen verantwoordelijk voor de duizenden buitengerechtelijke executies, ontvoeringen en verdwijningen, illegale arrestaties en detenties, intimidaties en andere vormen van schendingen van de mensenrechten en het humanitair recht, aangezien deze schendingen werden uitgevoerd op basis van officieel staatsbeleid.
  • Zorg ervoor dat overheidsfunctionarissen op verschillende niveaus verantwoordelijk worden gesteld voor schendingen van mensenrechten en internationaal humanitair recht.
  • Zorg ervoor dat president Rodrigo Duterte strafrechtelijk aansprakelijk wordt gesteld voor officiële bevelen, versterkt door zijn openbare verklaringen om drugsgebruikers en andersdenkenden te doden, waardoor aangewezen staatsveiligheidsinstanties en andere civiele overheidsinstanties overheidsgeld en -netwerken hebben gebruikt om de wet te bewapenen en afwijkende meningen te onderdrukken.
  • Zorg voor de permanente bescherming van alle getuigen in het INVESTIGATE PH-proces en alle andere onderzoeken naar gevallen van buitengerechtelijke executies (EJK's) en andere mensenrechtenschendingen, evenals bescherming van alle personen en organisaties die "red-tagged" zijn tegen alle handelingen van intimidatie en represailles; en dat beschermingsplannen worden gemaakt met onafhankelijke internationale instellingen voor hun veiligheid en beveiliging.
  • Zorg ervoor dat mensenrechtenverdedigers, journalisten, leden van de academie, regeringsfunctionarissen die in de oppositie zitten of lijken te zitten, en de uitoefening van pastorale taken van predikanten en priesters te allen tijde worden beschermd.
  • Dring er bij de lidstaten, relevante agentschappen van de Verenigde Naties en andere belanghebbenden op aan om internationale onderzoeks- en barmhartigheidsmissies uit te voeren naar specifieke regio's in de Filippijnen die zwaar gemilitariseerd zijn en waar moedwillige schendingen van de mensenrechten en het internationaal humanitair recht zijn gedocumenteerd.
  • Zorg voor de veiligheid van oppositie -kandidaten, -groepen, en hun aanhangers, verkiezingsfunctionarissen en vrijwilligers, kiezers en het grote publiek, en stop de militarisering van gemeenschappen om de integriteit van de presidentsverkiezingen van mei 2022 te behouden.
  • Steun specifiek onderzoek naar schendingen van de VN-verklaring over de rechten van inheemse volkeren met betrekking tot mijnbouw en landrechten.

Aan staten in het algemeen, hun respectieve ministeries van Buitenlandse Zaken of parlementen:

  • Schort alle militaire en politiële hulp op van alle landen die samenwerkingsovereenkomsten hebben met betrekking tot militaire training, politietraining en de verkoop van wapens en uitrusting totdat het respect voor de mensenrechten en het internationaal humanitair recht is hersteld en voelbaar is op de grond in de Filippijnen.
  • Roep het Amerikaanse Congres op om de Filippijnse Human Rights Act (PHRA) in te voeren en goed te keuren. De PHRA zou de Filippijnse militaire financiering en hulp van de Amerikaanse regering (met inbegrip van de verkoop van wapens en het schenken van wapens) aan de politie stopzetten totdat het Amerikaanse ministerie van Defensie en het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken een sterk verbeterde mensenrechtenvermelding waarmerken. De regering van de Filippijnen zou de mensenrechten van haar burgers moeten garanderen, een gerechtelijk systeem moeten opzetten om leden van het leger en de politie die verantwoordelijk zijn voor mensenrechtenschendingen te vervolgen, en audits en onderzoeken moeten uitvoeren om ervoor te zorgen dat Amerikaanse hulp niet wordt gebruikt voor mensenrechtenschendingen. 

Aan het Internationaal Strafhof:

  • Ontvang dit tweede rapport en het daaropvolgende derde rapport van INVESTIGATE PH.
  • Voortzetting van het onderzoek naar moord op de menselijkheid van president Duterte in het kader van zijn campagne "war on drugs", evenals het plegen van martelingen en andere onmenselijke daden.

Aan de Internationale Arbeidsorganisatie:

  • Bespoedigen van de Tripartiete Missie van de ILO op hoog niveau naar de Filippijnen, waartoe in 2019 werd besloten.

Aan het maatschappelijk middenveld:

  • Dit rapport, de bevindingen en conclusies ervan promoten bij relevante overheidsactoren, het maatschappelijk middenveld en de internationale gemeenschap.
  • De breedst mogelijke steun mobiliseren voor de oproep tot verantwoording en gerechtigheid voor de slachtoffers in de Filippijnen, samen met oproepen om de militaire- en politiehulp aan de Filippijnen te beëindigen.
  • Doorgaan met het methodisch en systematisch documenteren en bewaren van bewijs van schendingen van de mensenrechten en het internationaal humanitair recht.
  • Zorgen voor een zo breed mogelijk draagvlak bij het toezicht op de verkiezingen van mei 2022 en delegaties sturen als internationale waarnemers.
  • Word een ondersteuner van INVESTIGATE PH. Ga daarvoor naar: Participate — Investigate PH

De mensenrechtencrisis in de Filippijnen vloeit voort uit diepe en langdurige economische, sociale en politieke conflicten in de samenleving, met inbegrip van haar internationale betrekkingen. Ons onderzoek wekte de hoop bij de slachtoffers dat hulp – en gerechtigheid – van de internationale gemeenschap zou kunnen komen. Dit onderzoek zelf is het resultaat van tientallen jaren ontwikkeling van internationale solidariteitsrelaties.

De Verenigde Naties, haar lidstaten, het Internationaal Strafhof en het internationale maatschappelijk middenveld hebben allen een cruciale rol te spelen bij het aanvechten van de flagrante schendingen van de mensenrechten die plaatsvinden in de Filippijnen. Zij moeten gebruik maken van alle beschikbare internationale mechanismen om deze schendingen door de staat te beteugelen: de middelen naar de behoeften van mensen kanaliseren in plaats van militarisering, en plegers van staatsgeweld verantwoordelijk houden.

Bronnen:
[1] Four sessions of Hearings with Commission and Sub Commission members were held on May 18, 20, 25 and 27, 2021.
[2] https://www.ohchr.org/Documents/Countries/PH/Philippines-HRC44-AEV.pdf, p. 10.
[3] https://www.karapatan.org/2020-karapatan-year-end-report, p.13.
[4] https://www.npr.org/2020/10/23/925316298/over-120-000-people-remain-displaced-3-years-after-philippines-marawi-battle.
[5] https://media.defense.gov/2018/Jun/18/2001932643/-1/-1/1/FY2018_LIG_OCO_OIR_Q1_12222017_ 2.PDF, p. V and 14. For sources on the $300 million committed to Operation Pacific Eagle, see https://media.defense.gov/2018/Feb/02/2001872555/-1/-1/1/FY2018_LIG_OCO_OIR_Q1_122220171/1/LEAD%20INSPECTOR%20GENERAL%20FOR%20OPERATION%20PACIFIC%20EAGLE-PHILIPPINES%20JULY%201,%202020%20-%20SEPTEMBER%2030,%202020.PDF. For FY2021, the budget request for Operation Pacific Eagle is $72,3 million.
[6] https://ph.usembassy.gov/us-military-turns-over-c-130-hercules-aircraft-to-philippine-air-force/
[7] https://www.rappler.com/nation/duterte-concern-gets-pnp-doj-narrow-drug-war-sharing.
[8] https://www.rappler.com/newsbreak/investigative/duterte-government-rubbish-files-stall-supreme-court-drug-war-case-part-one.

Zie volledige 2e investigate PH rapport:
Second Report — Investigate PH